Jagen op het noorderlicht

18 januari 2017 - Kilpisjärvi, Finland

Na de Walvissafari, waar jullie een mooi filmpje van kunnen zien, hebben we besloten om 's avonds mee te gaan op een noorderlicht tour. Met een klein busje rijden en op zoek naar het licht. De kans zou erg klein zijn dat we het zouden gaan zien want de weersverwachting was bagger. Maar goed niet geschoten zou altijd mis zijn dus we gingen er voor. De voorspellingen van het licht waren wel goed als het eenmaal helder zou zij....
Bij de eerste sterren die we zagen aan de hemel zijn we dan ook gestopt om te kijken of er licht was. Zat een Duits stel voor ons waarvan de vrouw binnen bleef in de bus. Ik vroeg haar of ze niet mee ging om het licht te zoeken. Ze dacht dat we alleen maar gingen stoppen on te plassen. Ze was niet echt een vrolijke dame, maar goed ik had mijn best gedaan en ging naar buiten. Helaas gooide sneeuwwolken al snel roet inzet eten en 5 minuten later zaten we al weer in de bus onderweg naar wat mooier weer.... En die stomme domme niet so vrolijke Duitse zuurpruim zat met een grijns op haar gezicht ons een beetje uit te lachen....
Ach ja zuurtje en pruimpje (dat Duitse stel dus) hadden deze tour waarschijnlijk anders verwacht en bleven maar mokken niet de goeie camera mee en de kans dat je het licht ziet met het blote oog is ook minder groot dan op camera.. Het zat zuurtje en pruimpje dus niet echt mee.
Wij daar in tegen waren alleen maar op zoek naar sterren want sterren betekend open lucht... En dus licht... De sneeuw werd helaas alleen maar meer en we zijn zelfs helemaal tot aan de grens van Finland gereden in de hoop dat het weer daar wat beter zou zijn. Helaas breng ik volgens mij geen geluk als het gaat om het noorderlicht want dit is nu de 2x dat we niets zien.
Op weg naar huis moest de buschauffeur nog wel even vol in de rem... Vanuit het niets in het pikken donker staken er even 2 grote elanden heel rustig de weg over... Dat is schrikken als je bijna niets ziet door de sneeuw en er staat ineens zo'n groot beest voor je auto. Gelukkig stopte we optijd.
Daarna ben ik in de bus in slaap gevallen want het ritje van Finland terug naar tromsø was ongeveer 2 en een half uur.
En nu... Nu zit ik weer in de auto op de zelfde weg als gister richting Finland. Maar dat verhaal komt de volgende keer.

Ha det bra

Charlaine

1. Wietske bais:
    18 januari 2017
    De rit op zichzelf is dus al een avontuur !!!! Veel plezier nog !!!
  2. Jennifer:
    18 januari 2017
    Nu maar hopen dat jullie vandaag meer succes hebben!! Veel plezier.
  3. Elly:
    good luck lady's
  4. Monique engel:
    18 januari 2017
    dus was weer een mooi avond tuur beleeft nu nog hopen op het noordelicht succes
    er nog mee de foto,s en filmpje waren mooi hoor
  5. Monique engel:
    19 januari 2017
    julli ver slag kan ik wel lezen maar de email pakt ie niet van daar mijn andere email
  6. De allerleukste buuf:
    19 januari 2017