Wist je dat?

20 januari 2017 - Tromsø, Noorwegen

Wist je dat:

-hier alle voordeuren naar buiten open gaan? Dat komt omdat, als de deur naar binnen open gaat alle sneeuw naar binnen valt.

-De kans dat je hier het noorderlicht ziet veel groter is dan in IJsland? Dit komt omdat tromsø hoger ligt dan ijsland

-lefse een onwijs lekkere Noorse snack/koek/cake is die het lekkerst is als hij van de bakker komt. Lefse is een soort pannejoek/tortilla met boter suiker en kaneel en daarna opgerold
(wist je dat Charlaine hier 6 pakken van mee naar huis heedt)

-er 16 mensen per vierkante kilometer wonen in Noorwegen? In Nederland is dit gemiddeld 504 mensen per vierkante kilometer.....

- Noorwegen 900 tunnels heeft? De langste tunnel ter wereld bevindt zich in het westen van Noorwegen. De Lærdalstunnelen meet 24,5 km

-in Noorwegen de kaasschaaf is uitgevonden? Door een timmerman uit Lillehammer.

-dat je hier een jaar lang ouderschapsverlof hebt?

-dat Noorwegen van noord tot zuid net zo ver is als van Amsterdam naar Lissabon?

-in Noorwegen het inkomen van iedereen gewoon in de krant staat

- alcohol alleen gekocht kan worden tot 20:00 op weekdagen en tot 18:00 op zaterdagen. Wil je op zondag alcohol kopen? Dikke pech

-de flesselikker in Noorwegen werd bedacht, maar deze uiteindelijk vrijwel alleen in Nederland wordt verkocht? Ons ben zuinig..

-de Noorse kustlijn een van de langste van de wereld is?

-.Als Noren 'dankuwel' willen zeggen, zeggen ze 'tusen takk', wat letterlijk vertaald zoveel betekend als 'duizend maal dank'?

-wist je dat de bekende Disney film "frozen" gebaseerd is op Noorwegen? Nu wel!

1. Jolanda:
    20 januari 2017
    Wist je dat ik best veel kan leren van jullie vakantie ; )
  2. Jennifer:
    20 januari 2017
    Nou ik wist het niet maar het zijn leuke weetjes!!